DROP YOUR LINK HERE

Thursday, April 28, 2016

BUTTERMILK CHICKEN MY STYLE
















Assalamualaikum dan hai semua. 

Hari ni, saya nak share satu resipi. Sekali sekala kan. Hehehe. Mesti yang student2 ataupun surirumahtangga tengah fikir nak masak apa. Saya ada satu resipi yang mudah dan simple.

Saya memang suka sangat makan butter chicken. Tapi setiap kali google memang macam2 je bahan nak kena guna. Jadi saya rasa malas. Sebab saya suka masak cuma saya lebih suka resipi yang mudah tapi SEDAP. So, pada satu hari semenjak menganggur ni. Saya decide nak try resipi cara saya sendiri. Terus terang saya cakap SAYA MASAK MEMANG TAKDA SUKATAN. Hahahhahah. MAIN CAMPAK je.

Taknak banyak cakap. Saya share resipi ye.


BUTTERMILK CHICKEN / AYAM BUTTER

BAHAN UTK AYAM

Ayam (potong ikut suka anda, saya suka kecil2)
Tepung (campur garam)
Telur

BAHAN UNTUK KUAH

Butter
Susu cair ( saya guna susu pekat je ;) )
Bawang putih 
Daun kari

CARA CARA

First sekali kita kena goreng ayam dulu. Ayam tu celup dalam telur lepas tu celup dalam tepung. Dan goreng. Pastikan minyak betul2 panas dan kena kawal api. Takut hangus pulak nanti. Dah siap semua ayam dah goreng, Ketepikan.

Lepas tu , bila dah cuci kuali kita masukkan butter. Saya hari tu buat sikit je , jadi butter pun dalam 5 sudu macamtu. 

Bila butter dah cair, masukkan bawang putih, tumis sampai naik bau ye. 

Bila dah naik bau masukkan susu. Saya tak letak banyak, guna 2 sudu je. 

Kacau2 dengan api perlahan ye, tak perlu lama terus masukkan ayam yang dah digoreng tadi. 

And last sekali campurkan daun kari. Gaul hingga sebati. Dah sedia untuk dihidangkan.


Saya tak letak apa2 perasa sebab rasa dia dah cun dah bagi saya. Kalau da yang nak letak, terpulang pada selera masing2 ye.


Mesti fikir, jadi ke resipi ni.. Macam tak lengkap je. Hahahah. Ni ha. Saya sertakan gambar sekali. 




Masa ni saya tak letak daun kari sebab ni first try and saya sangat2 nak makan masa tu. Jadi saya guna je apa yang ada. Hehehe. Abaikan rupa yang tak berapa nak cantik. Tapi memang sedap. Bila dah saya buat selalu and letak daun kari rasa dia lebih sedap.

So, simple kan? Try jangan tak try tau.

Sampai berjumpa dalam next entry.





P/S : Doa doa niesh cepat posting ye,THANKYOU.



LOTS OF LOVE,
Photobucket

4 orang kiud berbicara:

LD said...

Assalam wbt :)

Hai orang Miri. Kamek orang Kuching. Tang nyaman jak rupa kitak masak ya. Boleh la try tok kelak.

niesh™ said...

Try la deng. simple jak ya. hahha.

♥ Mc Waniye ♥ said...

Macam sedap je. Nak try lah nanti.
anyway , sudi follow la kita. :p
http://wanalipwaniye.blogspot.my/

niesh™ said...

mc waniye : try la dear. heheh. orait. nanti kita follow :)