DROP YOUR LINK HERE

Monday, July 05, 2010

KETIDAKPUASAN hati lagi

Salam Satu Malaysia semua!

Entri kali ni bukan nak tunjuk cerita baik ye sal interview. Tapi nak MARAHmltan100.blogspot.com .
Disini saya tak kisah reader @ blogger nak kata saya ni bodoh ke apa ka. But, I admit that I'm stupid and still study about real life.

Cerita nye begini. My mum suggest kat saya apply kat tempat kerja yang saya g tadi. My mum ada bg tahu nak buat resume Tapi saya ni buat dek je. Resume tu bagi saya yang sijil2 menimbun tu. Sebab saya tak pernah apply kerja depan2 cam ni. Guna online je.

Buat resume pun saya tak tahu macam mana. Tak da pun ajar dlam syllabus bhasa melayu ke, physic ke. Nak dijdikan cerita. Saya dengan konpiden menggunakan baju kurung serta kasut tumit tinggi yg saya memang tak suka nak guna tu menuju ke destinasi saya.

Sampai je sana, saya tengok la iklan yang mak saya cakap tu. Iklan tu pun tak detail ok. Dia nak yg lepasan yang masih fresh. Cuba la bg tahu detail2. Budak2 fresh mana la tahu benda2 cara2 nak apply kerja bukan online ni. Lepas tanya kat kaunter, dia suruh saya naik atas. Saya pun pergi la atas. Sampai je situ, dia tanya saya. Ada buat surat? Surat pa ntah, saya pun tak tahu. Dengan muka dek saya menjawab takder.

Lepas tu, dia cakap la dengan saya.

"Awak mesti buat surat dan resume, sertakan sijil2 awak. Kami bukan nak interview , kami nak resume je lepas tu kami akan short-listed candidate yg kmi nak."

Lepas tu saya tanya dia "contoh?"

Saya rasa soalan tu memang bawak maut kat saya. Ketara saya takda pengalaman bekerja . Please la . Jangan la tengok saya tak tahu buat surat entah apa dengan resume bermaksud saya ni tak tahu bekerja. Walaupun saya tak ambil Prinsip Akaun, Saya blh kerja lagi tau kerja2 macam tu.


Ok. Sambung. Lepas saya tanya cam tu, dia terus tunjukkan contoh. Tapi sepatah haram pun saya tak nampak contoh yg dia bagi. Macam saya nak cakap je, awak sepatutnya memberi layanan yang bagus walaupun saya ni macam budak kecil.

Dia suruh saya hantar resume petang ni, Tapi pantang saya la berpatah balik ke tempat yang mbuat saya rasa terhina. Walaupun melayang opportunity saya nak makan gaji RM1000++ dengan hanya SPM. Takpa la.


Mungkin entri saya kali ni sangat menunjukkan kebodohan saya. mltan100.blogspot.com Saya tak kisah la. Saya jujur. Saya fikir semua interview mcm interview SPA. Takpayah nak guna resume segala benda tu, Tapi lain rupanya.

Pengalaman kali ni buat saya sedar, Tak mudah nak cari kerja. Patutla banyak penganggur.

P/s :jgn kutuk saya sebab tak pandai buat resume :)


3 orang kiud berbicara:

farysa said...

manusia selalu pndg rendah org lain
kan?

Anonymous said...

susah2...patutnya...kalau nak jana ekonomi negara dan merealisasikan wawasan negara 2020, seharusnya... orang macam mereka mesti pandai layan org yg nak cari kerja... ni tak...hmmm... takpe la niesh... walaupun susah nak cari kerja, tapi kalau dah ada rezeki dan berkat...pasti boleh ada punyer....

chaotic_eiLa said...

isk2..
kata jak rakyat m'sia
just ngakuk ats nama jak
p xda budi bhsa alu
patut nya xplain la bait2 kat kt nak
xpatut alu lh
mun aku jd ko pn aku mrh jwak niz
hehe
xpa lh mgkin rezeki ko d tmpt lain ya
tmpt yg lbh better gik..
chayok..chayok...
^^