DROP YOUR LINK HERE

Monday, June 28, 2010

stress

Salam satu Malaysia!
Harap2 semua blogger dah bangun. Dah nak tengahari dah. Berdasarkan tajuk tu mesti orang fikir saya yang stress. Saya tak stress ok. Saya nak tulis entri pasal stress ni.





Kalau anda semua perasan kan stress ni ayat popular yang balik2 di sebut student. Saya ada kawan dulu memnang hal sikit pun nak stress.

Sebenarnya stress ni bukan yang negatif je tau, stress pun ada yang positif jugak. Lain orang lain penyebab stress nya. Macam kawan saya tu, benda kecil pun dia stress. Kalau saya benda besar baru stress, Yang buat saya banyak betul berfikir. Kalau anda pula macam mana? mltan100.blogspot.com

Banyak faktor yang menyumbangkan stress ni. Kalau terlampau banyak homework,assignment,quiz, Mesti la kita stress juga kan. Susah nak bahagikan masa bila terlampau banyak kerja. Macam saya, saya tak pandai bahagikan masa saya, sebab saya cepat leka dengan apa yang saya buat,Terus terang saya katakan, saya suka menangguhkan kerja dan buat kerja saat akhir. Hihi mltan100.blogspot.com




Selain dari tu, kawan2, roomate, tutorialmate, kawan sepejabat, parent, lecturer dan etc pun blh buat kita stress. Bila kita dapat roomate yang tak seberapa kita suka ataupun pengotor memang jadi masalah la dengan kita. Makin2 lagi kalau roomate kita tu tak tahu berubah. Balik2 kita je yang nak bersihkan bilik. Lepas tu, bila kita jadi ketua dalam sesuatu benda dan orang bawahan kita macam tak mendengar arahan pun boleh dijadikan punca stress kita sebab kita tak tahu macam mana nak kawal orang tu.

Masalah peribadi kita pun boleh buatkan kita stress, Bila family kita da masalah, kurang duit ke. Ataupun balik2 apa yang kita buat tak kena di mata orang tua. Almaklumlah, orang tua kan memang kuat memberi nasihat, Kita dah tua pun macam tu gak nanti. Jadi, terima je la.

Sebenarnya kan stress yang terlampau boleh membahayakan diri kita. Kita boleh terkena tekanan darah tinggi kalau kita terlampau stress. Boleh buat kita hilang selera makan,menjd tak terurus. Stress pun blh sebabkan kita tak boleh tidur, mana tak nya, balik2 fikir je masalah kan. Berdasarkan sumber saya, ada orang lepaskan stress dia dengan cara merokok, minum alkohol. Berkesan ke? Tak tahu lah saya.


Stress ni tak baik untuk kesihatan, Jadi jangan lah stress.



Banyak lagi cara kita nak hindari stress kan. Bawa bersenam Betenang Beribadat Berbual dengan kawan2 ke. Macam2 cara ada nak hindari stress.

Itu je , Bubye mltan100.blogspot.com

1 orang kiud berbicara:

AesyaZealous said...

KEKADANG kalau stress suke cr makanan. stress pun ley myebbkan kegemukn. hahhah